Lente in Cornwall - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu Lente in Cornwall - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

Lente in Cornwall

Door: Anco & Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

16 Juni 2009 | Verenigd Koninkrijk, Plymouth

Het is zaterdag 6 juni 20.30 als we aanleggen in Falmout visitors yacht haven. Tineke, Mirjam, Julia, Jort, Jasper en Ruben staan te zwaaien. Ze zijn met de auto uit Nederland gekomen om de crew mee terug te nemen en Tineke met de kids af te zetten. Een speciaal moment! Na 5 weken eindelijk weer herenigd te zijn voelt meer dan bijzonder goed.

De dagen op zee waren bijzonder rustig geweest en het was ons steeds gelukt om goede weersinformatie binnen te krijgen via onze kort-golf-radio. Ander halve dag voor Engeland lukte het niet meer. De oorzaak ligt in atmosferische storingen. De dag voor aankomst viel de barometer plotseling heel hard. Het spreekwoordelijke kwik zakte van 1012 naar 996 hecto Pascal. Een voorteken van een stevige weersverandering, maar onduidelijk wat ons te wachten stond. Het bleek die nacht flink te waaien. In het Kanaal op de uitkijk voor de scheepvaart kwam de wind hard van voren binnen. Aan de wind met de windsnelheidmeter zo rond de 30 knopen en soms vlagen, baanden we ons een weg naar ons einddoel. Een vertrouwde thuiskomst. Nat, koud, hoekige golven, hakken, buiswater etc. We zullen maar zeggen:” oost, west, thuis, best”.

Zoals gezegd voeren we laat die avond Falmouth binnen. Die avond met z’n allen lekker steak eten en een pint of Guinness. Om de trein te kunnen halen was het zaak dat de anderen zondagochtend vroeg zouden vertrekken. Na 5 fantastische zeilweken met Lars, Wietse, Karel, Lex en Robbert was het een raar moment om ze te zien vertrekken. Een stel kerels waarvan het merendeel elkaar niet kenden en het bleek een super team te zijn. Iedereen wilde zich inzetten voor de ander en er was vertrouwen in elkaar. Ook als het pittig was. Uniek dat Lars en ik met zo’n groep deze reis terug heb kunnen maken. De verdere zondag stond in het teken van wassen, en binnen en buiten schoonmaken van de boot. Die avond was het weer echt ons bootje.

Bij het plannen van de reis wilden we nog veel tijd hebben om de Engelse zuidkust, vanaf Cornwall tot Wight, goed te bekijken. Dit stuk hebben we nog nooit bekeken. Naast het uitgestrekt glooiend landschap met akkers, bossen kenmerkend voor de Engelse countryside zijn er de estuaries. Dit zijn de mondingen van getijde rivieren met diverse riviervertakking het binnenland in. Prachtige natuur, diverse oude-historische plaatsjes, leuke ankerbaaitjes, etc. Je begrijpt dit wilden we niet missen. In de anderhalve week dat we nu in Engeland zijn, zijn we best actief als je het vergelijkt met de Carieb. Uitgebreid natuurwandelingen gemaakt, door steden gewandeld, de buitenmuren van kastelen bekeken, van typische cream tea en Cornish Pasties genoten en daarnaast met een rustig windje de kust afgezakt. Na Falmouth hebben we St. Mawes, Fowey en Plymouth aangedaan. We kunnen er bijzonder van genieten. Het overtreft beslist onze verwachting. Wellicht wordt dit gevoel mede veroorzaakt door de lentesfeer en rust waarin alles gehuld is. Wandelen over de eindeloze glooiende akkers, waarbij we af en toe moeten klimmen over aarde wallen en uitwijken voor koeien. Het valt ons op dat de natuur hier heel geurig ruikt. Aan zee merk je hoe de Noordzee veel zilter ruikt en er geen constante wind uit het oosten blaast. Veel meer variatie dus. De lentezon warmt het heerlijk op, maar toch is er het frisse van de Noordzee die meegenomen wordt in de rustige wind uit zee. Een totaal andere beleving dan de Carieb. Het contrast met de Carieb is heel groot, maar daardoor genieten we er des te meer van.

• 16 Juni 2009 - 21:24

Arno :

Zwaai even wanneer je langs Bournemouth/Southampton komt!

Groetjes,
    Arno

• 17 Juni 2009 - 06:51

Petra:

He wat lekker dat jullie weer bij elkaar zijn. Wij kennen Engeland helemaal niet (op Londen na) en het ziet er leuk uit. Ideetje voor een tripje! Geniet van het laatste stuk van jullie reis.

Groeten Petra, Christo, Thijmen

• 17 Juni 2009 - 09:36

Jacky:

Geniet van de laatste weken vakantie, elkaar en mooie natuur. Hopelijk blijft het een lekker lente- zomer weertje voor jullie en ons.
    Veel liefs van jacky.

• 17 Juni 2009 - 11:49

Kl. Oma.:

Fijn dat jullie weer bij elkaar zijn. Ik heb genoten van de foto's en van het verhaal dat er bij hoort. Geniet nog maar even van deze vrijheid. Het einde van de reis komt in zicht.

Liefs en groetjes voor iedereen.

Oma-Mam-Anje.

• 17 Juni 2009 - 17:18

Vincent Van Zaalen :

Wat een geweldige terugreis! Fijne laatste weken, met hopelijk een beetje fraai weer. Anders wordt de overgang wel groot. groetjes Vincent

• 17 Juni 2009 - 17:18

Rolf & Trea:

Fijn dat jullie weer als gezin bij elkaar zijn. Het is zeker bijzonder dat een stel mannen dat elkaar nauwlijks kent zo'n fantastische tijd samen op zee hebben. Uit eigen ervaring en verhalen die ik van anderen gehoord is dit best uniek te noemen. Zegt des te meer over jullie.
    Trea vond het leuk Tineke afgelopen weekend gesproken te hebben via Skype en inderdaad de plaatjes zijn erg mooi. We hopen jullie midden juli te zien op Terschelling. Nog veel plezier de komende weken.

Groet, Trea & Rolf

PS: laat even weten hoe we jullie kunnen bereiken wanneer jullie weer in de Nederlandse wateren zijn.

• 17 Juni 2009 - 19:19

Robbert En Anne:

Geniet van deze laatste weken samen op de boot! Goede reis, en tot ziens in Nederland,
    Veel groeten van Robbert, Anne, Jelle en Lieke

• 18 Juni 2009 - 11:37

Jannie:

Bedankt crew, voor het meehelpen 'overzetten' van Lars en Anco! Een geweldige prestatie! Fijn dat jullie nu weer als gezin samen zijn en kunnen genieten van het laatste stukje byzondere reis. We blijven meegenieten, dmv jullie verhalen en prachtige foto's. Zo zie je maar weer dat niet alles beter / mooier is wat ver weg is. Zoals Petra ook zegt, de moeite waard van opnemen in een van de te plannen vakanties.
    Wij vertrekken 13 juli naar Portugal voor drie weken. Daar kijken (zoals jullie begrijpen) we heel erg naaruit.
    Voor jullie nog veel plezier samen en blijf genieten. Voor later een goede aankomst in Nederland gewenst en we hopen jullie gauw live weer te zien.
    Heel veel liefs en knuffels van ons uit Hoofddorp!
    Louis Jannie Job en Claire

• 18 Juni 2009 - 13:52

Eric Van Piggelen:

Anco,

Ik wil jou graag een email sturen. Ik hoop dat je mij een email adres kan sturen. Mvg, Eric

• 18 Juni 2009 - 13:54

Eric Van Piggelen:

ericvp2@hotmail.com

Wel handig om die van mij te krijgen.

• 21 Juni 2009 - 14:48

Fenna:

Hallo Van Geffetjes,

Jullie zijn weer herenigd en hebben vast nog een leuke tijd met elkaar in Engeland. Geniet nog even lekker van elkaar, voordat ieder zijn eigen bezigheden weer heeft.

Ben benieuwd naar jullie plannen in Nederland. Ik ga met de kinderen op 3 juli voor drie weken naar Canada/ Amerika. Daarna zie ik jullie vast weer, wellicht ook op de boot...

Tot die tijd volg ik jullie belevenissen nog even via internet.

Liefs, Fenna