Interland Nederland-Noorwegen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu Interland Nederland-Noorwegen - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

Interland Nederland-Noorwegen

Door: Tineke & Anco

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

02 Oktober 2008 | Portugal, Lissabon

De dagen in Porto waren geweldig. We vonden het bezoeken van de stad een geweldig leuke ervaring. Leuk is het dan ook te ervaren als je je ervaringen met anderen, steigerbewoners deelt, dit heel verdeeld ervaren wordt. De een voelde zich onveilig en vond het vies. De ander was vol lof over de situering en cultuur historische waarde. Feit is wel dat de binnenstad oud en vervallen is en veel zwerf vuil heeft. Het stinkt er op sommige plaatsen ook naar huiszwerfvuil. Ondanks dit alles vonden we de stad zeer de moeite van het ervaren waard. Op dinsdag bezochten we de stad, maandag regende het pijpenstelen . Het leek ons dus beter een later tijdsip te kiezen.
Vroeg op, om met de bus van Leixoes naar Porto te gaan. We stonden al enige tijd ons af te vragen waarom de bus 25 minuten te laat was. Gelukkige wezen enkele Engelsen ons erop dat er een busstaking was!. Voor de critici die na het lezen van de vorige zin denken ”Ja, da’s logisch in dit soort landen”, hebben het mis. Het openbaar vervoer rijdt in het algemeen stipt op tijd en in Nederland staken ze ook. Het werd dus de metro. Deze lag enige kilometers lopen verderop. Na ons zondag bezoek stond vandaag het bezoeken van een porthuis centraal. Nadat we aan de andere kant van de d’Ouro waren, stond daar een busje van het porthuis Graham’s. Dit leek ons de makkelijkste oplossing. Na 45 minuten wandelen leek ons een gekoelde bus, die het laatste stuk van 2 kilometer af zou leggen, een aantrekkelijk alternatief. Eenmaal bij Graham’s hebben we genoten. Het bezoek bestond uit een rondleiding door de kelders met een uitgebreide uitleg. We weten nu eindelijk het verschil tussen Vintage, Ruby en Tawny. De druiven groeien 150 kilometer meer het binnenland in. Naar het schijnt een prachtige streek die zeer de moeite van het bekijken waard is. Glooiende hellingen met plateaus. Na het plukken en persen, 50% van de druiven worden nog met de voet geplet, wordt de wijn in vaten naar de stad Porto gevaren. Het klimaat is hier milder dan in de bergen. De verschillen tussen zomer en winter zijn schijnbaar te groot. Dit is de reden dat alle port huizen zich gevestigd hebben in Porto. Het zeeklimaat zorgt voor een gelijkmatiger klimaat. Op enig moment, ons onduidelijk wanneer, maar zeker als het nog lekker zoet is, wordt brandy toegevoegd tot 20% alcohol bereikt wordt. Door de rijping op hout verkeurt de wijn tot de bekende port verschillen. Na deze uitleg stond het proeven van een Late botteled vintage, ruby en tawny van 12 jaar oud op het programma. Heeeeerlijk!. Leuke dag. Deze hele rondleiding en busrit voor de prijs van 0,00 Euro.
We leren Portugal kennen als een bijzonder prettig land. Mensen zijn zeer sympathiek en spreken goed Engels. Het Portugees klinkt ook lekker. Geen idee waar ze het over hebben, maar het klinkt gewoon leuk. Koffie en drie ice tea kosten 5,50 euro en eten in een eenvoudig restaurant doen we voor 45 euro. Het leven is hier weer totaal anders dan in Spanje. Geen lange winkelsluiting, gewoon lekker de hele dag open. Het is zalig om rond te lopen op een van de markten. In Figueira de Foz lag er een mercado direct tegenover de jachthaven . Je moet je dit voorstellen als Mayfair in London. Het is dus een overdekte plaats waar diverse kramen zijn. Iedereen verkoopt alles door elkaar,vis, groeten, brood en vlees. Je kunt er alles kopen. Het leuke is dat je een tas vol groente naar
huis neemt voor minder dan 10,00 euro en een kleine Tonijn voor 6 euro. We genieten het meest van gestoofde groene kool met knoflook, verse krieltjes in olie gebakken en sardines van de bbq. Het was deze zelfde markt waar een Zwitser met Portugese echtgenoot ons aansprak en meenam naar “de” borrelhap van Portugal. Hij noemde het mos-sih (fonetisch), overigens klinkt hier alles met heel veel sissssssss klanken. Het zijn grote witte bonen die op een speciale wijze gekookt zijn en heerlijk smaken. Hij zeij nog:’bij de eerste hap niet stoppen gewoon door eten en bier drinken tot je het lekker vindt”. Wij hadden de smaak al snel te pakken. Op vriendelijke Zwitserse wijze nam hij afscheid van ons. Zo’n markt heeft ons hart gestolen. Helemaal leuk. Wonderlijk genoeg is de super mercado (supermarkt zoals wij deze kennen) het tegenovergestelde. Onwaarschijnlijk duur. Het is hier zeker 30% duurder dan bij ons.
Na Porto hebben we 4 dagen in Figueira de Foz gelegen. Het was hier super gezellig. Dagelijks een stralend blauwe lucht, ongeveer 30oC en zeker 8 schepen die allemaal hetzelfde plan hebben als wij. Lekker naar het zuiden. Onder hen bevonden zich Bert en Liesbeth. Schatten van mensen, die zorgden voor het kranten roulatie systeem. Als zij de telegraaf gelezen hadden ging deze van hand tot hand. We hadden al maanden geen nieuws meer gelezen en van deze vier kranten worden we niet enthousiast. Onze aandelen zijn niets meer waard en we bankieren bij Fortis. Wat een financiële ellende in de wereld. Wij hebben geen enkele behoefte het nieuws te volgen en doen er ook ons best niet voor. Je krijgt dan dus ook niks mee. Verder lag aan de stijger een Noors jacht genaamd Madonna. Aan boord waren Paul en Pauline met twee kinderen in de leeftijd van de onze en een baby. Ze zeilden een beneteau First 31 feed. Het was Paul die voorstelde om een voetbalwedstrijd te organiseren. Het leukste was nog hoe al die kids een heerlijke tijd hadden. De plaats, weer en het gezelschap zullen we niet snel vergeten, we hebben het er allemaal heerlijk gehad.
De dagen erna stonden vooral in het teken van het reizen. Via Nazare, Peniche naar Cascais. Zeilend hebben we het erg getroffen. De wind was prima. een lekkere 4-5 uit noordelijke richting, prettige swell (deining van de zee door windgebieden elders) en een stralend blauwe lucht. Elke dag Dolfijnen voor de boeg. Geweldige omstandigheden, maar we vinden dat we het verdiend hebben na alle windstiltes vanaf La Coruna en koude in het Kanaal. Het begint ook leuk te worden om een haven binnen te lopen. Bij het binnenlopen eerst kijken of er bekenden liggen en of we Nederlandse vlaggen zien. De eerst maanden van de toch hebben we ons geregeld afgevraagd of we het wel leuk vonden. Gelukkig hebben we anderen hier ook over gehoord. Hier langs de Portugese kust is dit gevoel totaal weg. We zouden bijna zeggen hier doe je het voor. De combinatie van het juiste weer en internationale contacten met allemaal een min of meer gelijk doel zorgt voor deze moraal.
Op dinsdag 30 september zeilden we Cascais binnen. Prachtige plaats. Het is een soort buitenstad van Lissabon. Prachtige architectuur en bijzonder aandoenlijke antiekmarktjes en sfeervolle winkelstraten. Dit alles in een heel internationale omgeving. Je hoort alle talen door elkaar. De streek herbergt veel zaken die het vertoeven hier aantrekkelijk maken. Dit landsdeel heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Veel heersers bouwden hier kastelen, die te bezichtigen zijn. Een van deze kastelen behoorde tot de Portugese Zonnekoning die in het district Sintra zijn Franse collega heeft geprobeerd te imiteren met als gevolg een imposant kasteel , diverse andere heersers die hetzelfde deden, maar dan net even minder groot. Een streek vol te bezichtigen kastelen,kloosters, kerken en natuurschoon was het gevolg. Wat het verder leuk maakt is de haven vol internationale zeilers. Iedereen spreekt Engels. De onderwerpen gaan over van alles en nog wat, het sfeertje roept het camping gevoel op. Je leeft allemaal buiten en deelt “bijna” alles met elkaar.
We waren Paul en Pauline na Figueira uit het oog verloren en hoopten ze weer op te pikken in Cascais. Dit pakte ook zo uit. Paul had met zijn kids het plan opgevat om naar de Champignons League wedstrijd Sporting Lisboa – Basel te gaan. Lars mocht ook mee. Ons mannetje in een stadion met 65.000 anderen en zich alleen moeten redden in het Engels. Wat een avontuur. Hij vond het helemaal geweldig.
De komende dagen moeten we een ferry reisje en hotelletje voor Tineke, Julia en Jort boeken. Ze vinden de overtocht naar Madeira een te grote stap. 3,5 dag (als de wind lekker (5F) blaast) op de oceaan. De gedachte dag en nacht op zee te zijn creëert bij de dames een enorme onrust en spanning. Ons motto is je moet doen waar je je prettig bij voelt en dus proberen we het zo. Om die reden zeilen Lars en ik alleen naar Madeira. Hoe dit alles gaat lopen weten we niet, maar dat komt wel goed! Het zal wel een vermoeiend tochtje worden. Ik kan Lars immers geen wachten laten lopen. Het zal een ritme worden van 15 minuten tot 45 minuten slapen, dan controleren, dan weer hetzelfde hazenslaapje. Dit lijkt uitdagend, maar we hebben een man gesproken die solo de Portimao single handed race arround the World gaat doen. In 5 etappes rond de wereld alleen in spartaanse race uitvoering . Zijn ritme wordt dit wekenlang vol te houden. Als zij het kunnen kunnen wij het ook. De echte uitdaging wordt wachten op 4 dagen met gunstige en prettige wind. De laatste dagen zijn perfect. Noordelijk tussen de 4 en 6 beaufort. Met een dergelijke wind kunnen we dan makkelijk een daggemiddelde halen van 150 mijl per etmaal. De totale tocht naar Porto Santo is 480 mijl. Dus reken maar uit. Hopelijk houdt dit weer aan. Als dit zo blijft dan zeilen we maandag 6 oktober om 11.00 uur weg. Maar niet eerder dan dat we uitvoerig Lisboa bezocht hebben.

• 02 Oktober 2008 - 19:53

Chantal Van Den Dam:

opnieuw weer leuk om te lezen. ook de foto's steeds dat geeft echt een beeld van hoe jullie het daar hebben. en het is goed te zien dat jullie nog steeds hetzelfde zijn. jullie lijken al wel een eeuwigheid weg.maar door jullie verhalen zijn jullie toch nog een beetje dichtbij. hoop dat jullie maandag idd weg kunnen varen.hier in nederland is het echt prut weer.het regent al dagen en kan af en toe flink stortyen kom al een aantal dagen nat thuis.en koud dat het is brrr maar ja nederland he.ach het heeft ook wel wat zolang het maar niet onweert.maar goed weer een lekker lang bericht.ga ook stoppen.ga zo lekker slapen heb 3 dagen weekend.

dikke knuffel voor jullie allemaal

xx chantal

• 02 Oktober 2008 - 20:20

Jannie:

Net thuis van kraamvisite (liep wat uit..) en even mail checken. Heerlijk een bericht van de Van Geffens. Een zeer positief en enthousiast verhaal, wat erg goed is om te lezen. Ook wij zijn helemaal fan van Portugal, leuk dat jullie dat gevoel delen. Uiteraard wat jaloers dat jullie daar nu zijn en mooi weer hebben. Hier komen de eerste speelgoedgidsen al in de brievenbus en liggen de kruidnootjes al in de winkel. Het weer doet ook al goed mee. Ach ja, ook dat kan gezellig zijn. Openhaard aan en een glaasje Port. Ik kijk uit naar jullie nieuwe enthousiast verhaal. Blijf genieten en veel liefs voor jullie allemaal van ons allemaal xxxxx

• 02 Oktober 2008 - 23:46

Loek:

wat een mooi land is portugal toch
    fijn dat jullie zo
    genieten

mvgr loek

• 03 Oktober 2008 - 07:25

Vera :

Heerlijk zo zeilend de wereld over. Hier doe je het voor. En voor de kinderen genoeg geschiedenis/aarderijkskunde/taal/cultuur. In de praktijk leer je toch het meest. Zo'n praktijk lesje wil iedereen wel.
    Veel plezier nog en succes met de reis naar Madeira.

groetjes Vera en Sascha

• 03 Oktober 2008 - 18:50

Lex En Mirjam:

Wat een prachtige foto's. Het lijkt ons ook heerlijk over die leuke marktjes te lopen. Hier loopt Sinterklaas al weer bijna over het dak, bij Blokker zijn de eerste jutezakken alweer gesignaleerd! Benieuwd of jullie 'm al langs hebben zien varen deze kant op?!?
    Liefs van ons allemaal!

• 05 Oktober 2008 - 08:54

Hans & Anita:

Beste wereldreizigers,

Als eerste wil ik je geruststellen betreffende je aandelen. Dat wat jullie nu beleven is meer waard dan de waarde van aandelen de laaste tijd. Dus geen zorgen dat doe ik wel. O nee dat doe ik ook niet!!!!

Wat ik niet begrijp is hoe je zo verschillend iets kunt zien of lezen.
    Ik durf het bijna niet te vragen?????? maar hoe is het toch mogelijk dat jullie zo makkelijk contacten maken??
    Van Ronald Koeman had ik begrepen dat het heel moeilijk is om in contact te komen met die schone dame Lissa Bon? Jammer dat ze wat ruikt! Maar ja wat wil je met een temperatuur van 30 graden. En ik begrijp uit jullie bericht dat ze het huisvuil zomaar buiten gooit.

Als ik het goed heb begrepen zijn jullie samen met Port & Graham (ik neem aan een homo-stelletje) met hun kinderen Vintage, Ruby en Tawny een wijngaard hebben bezocht? En dan op z'n Hollands lekker dronken worden voor o,oo Euro.
    Ik vind het wel raar dat jullie een vaste krantenjongen hebben. Die Bert moet toch wel iets te vertellen hebben bij de Telegraaf. Is Liesbeth het hondje van Bert of de naam van zijn schip. Hoe kun je iets anders zien?????

En dan jullie "nieuwe vrienden" Paul & Pauline. Ik ken deze mensen van Juul & Juliette, oude vrienden van ons. Ik begrijp dat Paul ook een voetbalvriend van mij kan worden. En je merkt.....sport verbroederd en zorgt ervoor dat Lars kan genieten met zijn 65000 vrienden in Basel.

Het is mij duidelijk dat jullie het zwaar hebben en moeite hebben met dit leven.
    Ik sla me wel door het leven vol wijn, bier, Port, sardientjes, knoflook, tonijn, krieltjes,groene kool, dolfijnen, 30 graden, Port, voetbal (PSV- De Graafschap 3-0) liefde en af en toe werken.

Voor morgen 6 oktober wil ik je de volgende TIP meegeven: beter een korte slaap en goede vaart dan een aap zonder staart!!

Mocht je moeite hebben met slapen dan denk maar aan mij...... je lieve, charmante, vriendelijke, gezellige collega.

Jullie bericht wil ik met het volgende gezegde weergeven:
    Zoals het huisvuil thuis stinkt stinkt het nergens.

Luitje veel sterkte met de oversteek.

Zeil en slaap voorzichtig, wij denken aan jullie!!!!

Hans & Anita

• 05 Oktober 2008 - 10:14

Roelien:

Goed opgelost de dames en Jort op de ferry en in een hotelletje. Wel stoer van Lars, 3 1/2 dag op de oceaan alleen met zijn vader!

Mannen, succes! en dames en Jort, geniet ze!

Liefs, Roelien

• 05 Oktober 2008 - 15:12

Andries Annet:

Hoi wereldreizigers,
    Jullie in Lissabon wij deze week in Malaga (Torrox) wij hebben prachtig weer genieten volop. Kunnen snel even internetten in het hotel dus een korte reactie. Hartelijke groeten van Andries, Annet en Annemarijn.

• 06 Oktober 2008 - 08:01

Ton Kanters:

Hallo Anco en Tineke,
    Goed te lezen dat het nu weer mee zit en jullie het naar je zin hebben. Wij zeilden deze zomer in G'land met 30 dolfijnen en we kennen dat goede gevoel. Veel plezier en goede reis verder. Laat die krant voorlopig nog maar even liggen en die aandelen ook. dat komt wel weer een keer op! Groet,
    Ton

• 06 Oktober 2008 - 11:45

Chris & Hele Aanhang:

Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op jullie. Leuke dingen zien en doen.....
    Vanuit hier weinig te beleven. Revalideren gebroken rug. 3 maanden de kinderen niet tillen. Ach ja, dan maar jullie in de gaten houden via de computer. Is ook leuk

Veel plezier!

Dikke kus en knuffels,
    Chris & hele aanhang!

• 07 Oktober 2008 - 09:48

Jacky Wolters:

geweldig verhaal en moooie foto's! Leuk dat we zo uitgebreid kunnen mee genieten met al jullie ervaringen. lijkt me een ontzettend leuk land. Fijn dat jullie nu ook echt kunnen genieten, daar doe je het tenslotte voor. Wel voorzichtig doen hoor zo met z'n tweetjes alleen aan boord. Hopelijk hebben jullie het gewenste weer en zijn jullie snel over.
    Veel liefs Jacky.

• 07 Oktober 2008 - 12:40

Johan,ilonka En Kim:

heerlijk verhaal weer om te lezen,en mooie foto's zijn er weer bij.
    groetjes liefs van ons.

• 07 Oktober 2008 - 15:43

Jan-pieter:

Portugal mijn land met jouw indrukwekkende vrolijke verhalen, allemaal herkenbaar. waar gaat de reis nu naar toe, langs portugal de grote plas op?

• 07 Oktober 2008 - 18:14

Rolf, Trea & Kids:

We hadden een tijdje geen internet maar gelukkig, we zijn weer van de partij. Wat weer een verhaal zeg, leuk om te lezen. Heerlijk dat jullie nu de ideale weersomstandigheden hebben, houden zo! Waarschijnlijk zal een deel van jullie nu op het water zitten en het andere deel in een hotelletje. Anco en Lars, succes en houd elkaar lekker aan de praat. Tineke, Julia en Jort, lekker genieten en we lezen jullie belevenissen wel weer.
    Groetjes,
    Rolf, Trea, Mathijs en Ivo