Dagelijkse begroeting door dolfijnen - Reisverslag uit Porto, Portugal van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu Dagelijkse begroeting door dolfijnen - Reisverslag uit Porto, Portugal van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

Dagelijkse begroeting door dolfijnen

Door: Tineke & Anco

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

22 September 2008 | Portugal, Porto

We zijn in Portol!

Wat drie maanden geleden nog een heel eind weg leek is vandaag verleden tijd. We zijn in Porto. We hebben inmiddels 2100 mijl gevaren, volgens ons log maar dit acht ik niet helemaal betrouwbaar, en heel veel bijzondere kustenstreken en plaatsen mogen bewonderen. Sinds ons vertrek hebben we erg uitgekeken naar het aanlopen van deze stad. De historie van deze stad rondom de bekende Port en het belangrijke stempel dat de Engelsen hebben gedrukt op deze stad hopen we te gaan bewonderen. We zullen zeker een paar flessen Port inslaan voor de koude winteravonden die ons in het Caraibische gebied zullen overvallen.
De waarheid is wel dat we nu in “de haven ” van Porto liggen, Leixoes. Dit heeft veel weg van IJmuiden en het water heeft een dunne olielaag op zich. Voor hen die zich aangetrokken voelen tot IJmuiden, ga ik nu vloeken, maar dit is echt niet romantisch. We denken een autootje te huren.

Na veel verschillende kuststreken bekeken te hebben hadden we ons een voorstelling gemaakt van de Portugese kust. Onze verwachting was hoge rotskusten, zwaar gehavend door de stevige golven die hier zijn. Qua bebouwing stelden we ons voor dat er tussen de havenplaatsen niet veel te zien zou zijn. Welnu dit is dus volledig onjuist. Sinds we Bayona achter ons hebben gelaten is het een lang lint van bebouwing, aan witte zandstranden die heel glooiend oplopen in een soort van lage bergen +- 150 meter verder het binnenland in . Heel aantrekkelijk om langs te varen. Gekscherend riepen we al het is hier voller dan in Nederland en mooier bebouwd dan in Belgie.

Nadat we vertrokken waren uit La Coruna stond op het programma het ronden van de gevreesde kapen, o.a. Cap Finesterre. Tineke heeft best slecht geslapen van alle spookverhalen die hierover de ronde doen. De wind kan hier door de bergvorm versterkt worden en aldus ontstaat een loeiharde wind tegen met een onaantrekkelijk zeetje. Deze hobbel werd genomen op de motor, windkracht nul en golfhoogte spiegelglad. Ik zal maar meteen verklappen dat we inmiddels 1 week windzwakte achter de rug hebben en het er naar uit ziet dat dit nog zeker 1,5 week blijft. Deze streek kent verder wind uit zee. Nortada genaamd. Dit wordt veroorzaakt door de warme rotsen waar de lucht veel harder stijgt dan boven het koude zeewater. Hierdoor ontstaat wind die van zee naar land gaat stromen. Dit kan in deze streek heel hard zijn en gaat gemakkelijk naar windkracht 6 of meer. Alhoewel dit hard is en in Nederland zou betekenen dat je een dagje wacht ga je hier lekker naar buiten. Immers ’s morgens is het rustige wind om ongeveer 13.00 uur gaat deze harde wind van achteren blazen en ga je donders hard vooruit. Super dus. Het goede nieuws voor allen die dit aantrekkelijk vinden maar nu aan het werk zijn, ook deze Nortada moeten wij nog ervaren.

Na La Coruna hebben we in dit deel van de Spaanse kust de diverse Ria’s bezocht. Dit zijn rivieren die uitkomen in baaien, ook wel te beschrijven aal soort van florden. Werkelijk geweldige inhammen in zee. De eerste nacht lagen we in Camarinas. Deze Ria riep bij ons het gevoel op van een Noorse Fjord. We lagen hier in een heel klein vissersdorpje. Dat zo zou kunnen in een fotoboek van Noorwegen. De dag erop naar Villagarcia. Hier troffen we bij toeval twee oude bekenden. De schepen Live en Gaia lagen naast elkaar. Die avond heerlijk borrelen en bijpraten met Marcel en Ascha. Leuk, hier hadden we al lang naar uitgekeken. In Vilagarcia konden we ’s ochtends voor het eerst iets proeven van de Portugese herfst en hebben we kastanjes gevonden. Ik kan me nog herinneren dat ik vorig jaar omstreeks deze tijd in Almere in een korte broek en hemdje, het was erg warm die dag, met de kinderen ook kastanjes ging zoeken.

Ria Arousa was minder bijzonder, maar de plaatsen hadden meer te bieden. De laatste avond lagen we voor anker bij Isla Cies. Volgens ons kan dit eiland zo in een folder van het Caribische gebied. Aquamarijn kleurig water, witte stranden, heel veel wandelende mensen, geen auto’s prachtige bossen. Tot nu toe staat het in de top van mooie plekken.

Het voordeel van dit rustige weer is dat je de zee goed af kunt turen op zoek naar dolfijnen. Dagelijks worden we begroet door dolfijnen. In groepjes zien we ze zwemmen. Gisteren was er zelfs een groepje dat 5 minuten op onze boeg mee zwom. Het lukte zelfs ze te filmen. Ze waren zo goed zichtbaar dat we de striemen op de rug van de dolfijnen konden zien.

Toen we hier gisteren binnenvoeren was het bewolkt en begon het al snel te regenen. Een mooi moment om mijn haar te verven, met verf en materialen van Ton heeft kapper Anco zich uitgeleefd op mijn haren. Het resultaat mag er weer zijn. Tijdens het verven hebben we met z’n allen “Alles is liefde” gekeken. Degenen onder jullie die de film gezien hebben begrijpen dat we af en toe iets uit te leggen hadden.

Vanmiddag alvast iets geproefd van deze prachtige stad, met de bus er naartoe. Vanaf de kade uitgekeken op de vele porthuizen. Tja, voor welk merk ga je dan. Eerst maar eens een nachtje rustig over slapen, morgen terug en dan willen we ook een porthuis bezoeken voor een rondleiding.

Na Porto willen we afzakken naar het zuiden. Hopelijk zijn we rond 1 oktober in Lisboa. Op deze tocht komen we nog een aantal zeer aantrekkelijke plaatsen tegen. Bijvoorbeeld Aveiro, dat volgens de beschrijving doet denken aan Venetië. Ergens tussen 5 en 10 oktober zullen we dan naar Madeira zeilen. Dit is afhankelijk van de wind. De tocht zal, wederom afhankelijk van die zelfde wind ergens tussen de 3,5 en 4,5 dag gaan duren. Mocht een van jullie zijn hebben om mee te zeilen dan ben je van harte welkom. We kunnen nog best wat hulp gebruiken.

Tot het volgende bericht, Groetjes van Anco en Tineke.

  • 22 September 2008 - 10:04

    Jannie:

    Lieve allemaal,
    Na jullie verhaal met de mooie fotos, de video van de dolfijnen gekeken. Samen met de stemmen van de kinderen, word je hier wel heel vrolijk van!!! Fantastisch en heel byzonder om dit mee te maken. Geniet van prachtig Portugal en een goede vaart verder.
    Liefs van ons uit Hoofddorp xxxx
    Louis & Jannie & Job & Claire

  • 22 September 2008 - 12:00

    Loek:

    wat een mooie film van
    die dolfijnen.
    wij zijn zelf ook vorig jaar in Porto geweest.
    Prachtige stad.

    Groetjes Loek en familie

  • 22 September 2008 - 16:51

    Chantal Van Den Dam:

    wat ben ik jaloers zeg!! geweldig al die dolfijnen en het zijn geen tuimelaars tenminste voor zover ik kon zien waren het gewone dolfijnen echt zo mooi. en verder weer erg leuk om wat van jullie te horen. porto lijkt me geweldig. geniet er maar lekker van. en blijf vooral lekker dolfijnen filmen of foto's maken. zet ik hem op me achtergrond.haha nee echt fantisch zeg.maar goed ik hoorde dat mijn berichtjes erg worden gewaardeerd daar ben ik erg blij om. de groetjes namens me moeder. ze wil steeds wel schrijven maar het komt er maar niet van.

    liefs chantal

  • 22 September 2008 - 17:11

    Joyce Dusseljee:

    Hallo allemaal,
    Wat genieten jullie allemaal. Dat is goed te lezen in alle berichten die ik binnen krijg. Net als Chantal ben ik ook jaloers.Als ik van jullie aanbod om mee te zeilen gebruik zou kunnen maken, dan zou ik het zeker doen! Het lijkt me echt een geweldige ervaring. Die dolfijnen: super. En Tineke, volgens mij gaat het lesgeven je goed af! De klas is jaloers op de kinderen dat ze alleen maar 's morgens les hebben. Na de reis de PABO? Ik denk dat je goede juf zou zijn, al was het alleen maar voor aardrijkskunde. Wat jij ze allemaal niet kan vertellen!! Goede vaart, groetjes voor allemaal.
    Joyce

  • 22 September 2008 - 18:55

    Rolf:

    Beste van Geffentjes,

    We genieten steeds van jullie verhalen em foto's. Geweldig de afstand die jullie al hebben afgelegd en wat jullie allemaal al gezien hebben. Volgens mij is het wel comfortabel om op de motor dit stuk te varen, die harde wind in dit gebied lijkt me ook niet alles. Wij zijn ondertussen aan het plannen wanneer de boot er weer uit gaat, het seizoen is voor ons voorbij. Genit ervan en we blijven jullie volgen.

    Groet,

    Rolf

  • 22 September 2008 - 19:46

    Trea:

    Hallo luitjes,
    Dan stuur ik zelf ook maar even een berichtje. Rolf is me net voor geweest zie ik net. Wat een mooie foto's zeg en het filmpje van de dolfijnen vind ik helemaal mooi, zal ik morgen even aan Mathijs en Ivo laten zien.
    Het laatste stukje van extra hulp gedurende 3,5 tot 4,5 dag heeft Rolf geloof ik over het hoofd gezien. Hij kan trouwens toch niet want meneer zit dan met de Tafel in Praag. Je kunt het maar druk hebben met de Tafel,niet? Genieten jullie lekker verder van al het moois en we kijken uit naar een volgend filmpje.
    Trea

  • 22 September 2008 - 20:18

    Hans & Anita:

    Hallo dolfijntjes,

    Wat een schitterende foto's!!!!! En wat leuk die dolfijnen te zien zwemmen langs jullie boot.
    2100 mijl of niet, het is een wekelijks genot om het verslag te lezen.
    Ik zie dat jullie de netten van onder de schroef nog hebben kunnen verkopen. Goede prijs gekregen????

    Ik vroeg me af wie RIA was in meervoud. Ik dacht heel even dat je, richting Afrika, langzaam een harem aan het opbouwen was. Maar gelukkig lees ik dat je de kapper MARI cursus aan het volgen bent. Anco Marie van Geffen de ontwikkeling kent geen grenzen.

    En nu een klein verslagje van het GM weekend. Een super gezellig, ontspannen en goed georganiseerd weekend op Mallorca.
    Iedereen kreeg een cabrio (SLK 500)of mini om rond te toeren en te genieten van de mooie omgeving. Een super mooi eiland. De eerste avond hadden we een etentje op het strand met lekkere drankjes en veel tijd om lekker te kletsen. De overnachting was in het Grand Hotel Söller. Een 5 sterren hotel. Dus jullie zullen begrijpen dat het afzien was.De volgende dag lekker toeren over kleine landweggetjes en pasjes. De lunch was op een super locatie. Vooraf moesten we in groepsverband "ALOI" maken. Een knoflook gerechtje waar de eendje scheef van gaan vliegen.
    En ons groepje won de hoofdprijs. Een certificaat met een (knoflook)geurtje.
    Het diner was die avond in de tuin van het hotel. Dit werd opgeluisterd door een groep flamingo danserinnen en een dansert (in zalmrose danskostuum). Ik heb iedereen nog wel getracteerd op een Hans Dekkers spanisch dans met castagnettes.
    De volgende ochtend nog een stadsbezichtiging van Palma en om 15.00 uur vliegend terug naar Nederland. En ja..... het was natuurlijk jammer dat jullie er niet bij waren. Ik zal via de mail enkele foto's sturen. (niet die lijken op alles is liefde)

    Om jullie vanaf het "zonnige" Helmond bij te staan:
    De TIP van de week: Beter 10 Ria's aan de kustlijn dan één Ria op het schip die Aloi maakt.
    Ps. Aloi werkt goed tegen ongedierte.

    VanGeffentjes een goed vaart met de juiste wind.

    Ria en Aloi voorzichtig, wij denken aan jullie.

    De Flamigo dansert Hans en partnerin Anita


  • 23 September 2008 - 10:05

    Rietje Pera:

    lieve familie,
    Ook wij genieten van de verhalen die jullie mailen.
    Het is fantastisch om dit als gezin te kunnen doen.
    Wij zijn nu op ameland en passen 2 week op de kleintjes, dus dat is genieten.
    Een hele goede reis gewenst.
    Freek en rietje

  • 23 September 2008 - 18:04

    Johan,ilonka En Kim:

    hallo daar

    leuke en mooie foto's de dolfijnen zijn geweldig, en de vehalen.

    groetjes liefs johan,ilonka en kimberly

  • 24 September 2008 - 11:55

    Sjan:

    hoi allemaal
    leuk dat jullie al in portugal zijn .
    leuk al die foto,s en filmpjes van de dolfijne.
    geniet van al het moois wat jullie onder weg nog tegen komen.

    groetjes sjan en fam xxxxx

  • 01 Oktober 2008 - 12:39

    Cheyenne En Masha:

    Beste Julia, Masha en Cheyenne sturen je onderstaand een berichtje nadat ze vol interesse jullie verhaal over de dolfijnen hebben gelezen;

    Julia we missen je echt heel erg en ook op school.Vinden jullie het leuk daar?we hebben een hele leuke meester.We zijn met de hele klas naar een bos geweest.We hopen dat je snel weer terug komt.Ik,Masha,ben volgende week jarig.Ik,Cheyenne,moet nog even wachten op mijn verjaardag.groetjes Masha en Cheyenne en onze hele familie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke & Anco

Medio Juni gaan de Van Geffentjes een zeilreis maken. Samen met onze kinderen Lars 9, Julia 8 en Jort 4 gaan we langs de kusten van de Noordelijke Atlantische Oceaan hoppen. Onze boot heeft de naam Wanderer. Het is een Jeanneau uit 1990. 13,30 meter lang, 4,15 meter breed en diep 2,20 meter. Ze heeft een doorvaarthoogte van 18 meter. Volg ook www.larsenjulia.waarbenjij.nu Tineke en Anco van Geffen

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 983
Totaal aantal bezoekers 168534

Voorgaande reizen:

22 Juni 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: