In de rij voor eten.... - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu In de rij voor eten.... - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

In de rij voor eten....

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

17 Februari 2009 | Dominica, Roseau

In het vorige bericht schreven we dat we ons erg verheugden op Martinique onder andere vanwege de rijk gevulde supermarkten. Helaas, helaas, in de eerste week konden we ons karretje nog vol laden maar in de tweede week werd dit een stuk lastiger vanwege een staking op het eiland. De bevolking eistte lagere invoerrechten voor hun producten en een hoger inkomen. In het begin merk je nog niet zoveel van zo’n staking maar verder in de week raakten de schappen steeds leger en was aanvoer niet meer mogelijk. Want ook de benzine op het eiland raakte op en dus werd er niet meer gereden.

Arme moeders, wij wilden namelijk op maandag naar Forte France, lekker winkelen zonder mannen en kinderen, maar ook de veerpont voer niet meer naar de overkant en bussen en taxi’s reden niet meer bovendien werden de wegen naar Forte France door demonstranten geblokkeerd. We lagen voor anker in Les Trois-Ilets en uiteindelijk besloten we daar lekker met z’n drieën te lunchen. Erg gezellig!

In Forte France, de hoofdstad van Martinique, was de sfeer grimmig, alles was gesloten en het vuil dat niet meer werd opgehaald verspreidde zich inmiddels door de straten. Toen we hoorden dat er een bijboot lek gestoken was en van een andere de motor eraf gerukt door opstandige jongeren besloten we deze baai te verlaten en terug te gaan naar Anse Mitan, een klein dorp met de sfeer van Zuid Frankrijk. Maar ook hier was de staking inmiddels merkbaar. Anco heeft hier zelfs nog in de rij gestaan voor de supermarkt; er werden maximaal maar tien klanten per keer toe gelaten om opstootjes te voorkomen. Eenmaal in de winkel stond 70% van de schappen leeg. De plaatselijke winkeliers voelden zich bedreigd en uiteindelijk besloten zij ook onder druk hun winkel te sluiten.

De Saeftinghe liep bij vertrek in Les Trois-Ilets aan de grond. Zijn oproep aan ons over de waterstand was voor de Harns uit Harlingen reden om te reageren. Marc en zijn bemanning lagen al elf dagen met hun 125 meter lange vrachtschip voor anker op de rede van Forte France te wachten op lading. Maar ook in deze branche gaat het niet zo geweldig begrepen we later van ze. Stoere praat over de VHF maar ’s avonds bij de borrel op de Samba bleken het mannen met een zorgzaam karakter. Ze hadden sinds kort een puppie aan boord en daar spraken ze over alsof het hun kind was. De hoge golven trotserend kwamen ze de volgende dag een vuilniszak met koffie, pindakaas, rode kool, etc. brengen. Leuke lui.

Inmiddels liggen we op Dominica. Dominica is qua natuur een beeldschoon eiland. Het bezit een van de weinige ongerepte regenwouden ter wereld, meer dan duizend bloeiende planten, 365 rivieren en bijna evenveel watervallen. Ondanks deze schoonheid is Dominica een van de armste eilanden van het Caribisch gebied. We liggen in de baai van de hoofdstad Roseau, de stad ligt aan de monding van de rivier Roseau . In de rivier bevinden zich in het binnenland de Trafalgar watervallen die we gisteren hebben bezocht. Om er te komen rij je door een indrukwekkende kloof, de hellingen zijn begroeid met dicht regenwoud afgewisseld met prachtige bloemen. Het hobbelige weggetje stopt bij het Papillote Wilderness Retreat. Hiervandaan moesten we nog tien minuten wandelen naar de tweelingwaterval, die vader en moeder genoemd worden. Beide storten met veel kabaal in een 60 meter lager gelegen bassin. Erg indrukwekkend. Lars, Julia en Jort hebben hier lekker gezwommen. Op de terugweg hebben we bij een lokaal restaurantje met uitzicht op een kloof en de daarin stromende beek lekker vis gegeten samen met onze taxichauffeur Bernard die enorm trots is op zijn mooie eiland. Ter afsluiting is hij met ons door een Botanische tuin gereden en hebben we vanaf een hoger gelegen uitzichtpunt de stad bewonderd. Op dit hoge punt waren ook de gevolgen zichtbaar van orkaan David in 1979; veel ruïnes van huizen. Tot nu toe de meest indrukwekkende tour vanwege de schoonheid.

Vandaag zijn we in Roseau geweest, een levende stad met veel koloniale gebouwen. Roseau heeft een steiger voor cruiseschepen en dat brengt ook wat leven in de brouwerij. En met je scheepspapieren kun je dutyfree een Rolex of een Breitling kopen. Maar met het einde van ons budget in zicht hebben we geen interesse.

We blijven zeker nog een tijdje op dit prachtige eiland met z’n vriendelijke bevolking.

• 17 Februari 2009 - 07:14

Kleine Oma.:

Goede morgen het is hier nu 9.08 uur ned.tijd. Het giet en het is waterkoud. M.a.w. ik benijd jullie Wat een prachtig verhaal en wat een prachtige foto's Heerlijk dat de kinderen zo kunnen genieten. Dat in de rij staan voor je bootschappen doet mij denken aan bootschappen doen vlak na de oorlog, toen stond ik als kind te wachten om een brood te bemachtigen. Gek dat dan zo'n herrinnering op komt.
    Ik zeg maar zo, geniet zoveel mogelijk want dit is natuurlijk een gigantische ervaring om met z'n allen dit mee te maken Dikke kus en tot gouw. Liefs Oma / Mam /Anje.

• 17 Februari 2009 - 16:47

Berend:

Hello sailors:

Ik zie een enorme opportunity: je zeilt naar een ander eiland, koopt daar de supermarkt leeg, vervolgens verkoop je het op Martinique...:) Altijd goed voor de scheepskas.

Veel plezier en tot over 2 weken.

Gr. Berend

• 17 Februari 2009 - 17:42

Chantal Van Den Dam:

ziet er weer super uit. leuk verhaal om te lezen. zo onwerkelijk dat jullie over 4 maanden ofzo weer in nederland zijn. geniet er nog meer even lekker van.ik wil jort alvast een fijne verjaardag wensen. ik weet niet of ik op de dag zelf nog tijd heb voor een felicitatie. ik heb het echt druk wet stage. elke ochtend half 5 op en 's avonds om 7 uur weer thuis.dan is het het douche tas in pakken en met een dvd in bed gaan liggen. dat is de beste remedie om vroeg in slaap te vallen. maar goed voor er weer een hele hoop komt. bij deze alvast een fijne dag jort.

liefs chantal

• 24 Februari 2009 - 19:56

Fenna:

Hallo allemaal,

Lekker aan het genieten? Tot hoe ver gaan jullie eigenlijk door; benedenwindse eilanden en dan weer terug?

Jort, van harte gefeliciteerd met je vijfde verjaardag!! Heel veel plezier met elkaar met een taartje in de zon.

Misschien staan wij over een paar dagen ook in de zon. We gaan naar Zwitserland om te skieen. Er is genoeg sneeuw gevallen, nu nog een zonovergoten piste.

Liefs, Fenna, Marijn en Jorrit.

• 25 Februari 2009 - 09:28

Kl. Oma.:

Goede morgen jarige JORT.Gefeliciteerd met je 5de verjaardag. Ik ben benieuwd hoe jouw verjaardag in de zon er uitziet.Ga je op een strandje een feetje bouwen, zijn er vriendjes die meedoen? En de rest van de fam. hebben ze de boot versierd en lang zal hij leven gezongen? Lieverd ik stuur je een dikke kus en je cadeautje komt als jullie in mei terug zijn, wel in orde gaan we samen iets uitzoeken. lijkt je dit wat?
    Ik groet jullie vanuit een druilerig , koud Almere.
    Daaaaaag tot gouw.

OMA,MAM,ANJE.

• 25 Februari 2009 - 10:43

Sjan:

hoi jort
    gefelicteert met je verjaardag 5 jaar al weer.
    maak er een leuk feetje van maar dat zal wel lukken ,doe ze allemaal de groeten

sjan

• 25 Februari 2009 - 13:51

Be En Tineke:

Lieve Jort
    Van harte gefeliciteerd met je 5e verjaardag.Wat boffen jullie dat het daar zulk mooi weer is. Jij zult vandaag wel verwend worden met taart en andere lekkere dingen. Ilse en Jelmer zijn hier vanmiddag en wij komen zojuist van de kinderboerderij. Daar zijn kleine geitjes en bokjes geboren. Heel erg lief. Ilse en Jelmer willen jou ook even feliciteren. Hierbij kusjes van ons allen en een hele fijne dag.
    Groetjes Ilse, Jelmer,Be en Tineke.

• 25 Februari 2009 - 17:11

George Maas:

He familie, kom eens onder die palmboom vandaan en schrijf weer eens een stukje voor die thuisblijvers die dagelijks de site bezoeken om jaloersmakende verhalen te lezen

• 25 Februari 2009 - 19:36

Stefaan En Lieve:

Tineke en Anco, heb net een berichtje over jullie gelezen in het tijdschrift Zeilen onder het kopje Atlantic rally for Cruisers. Het is dus echt! Ik blijf jullie schitterende verhalen lezen. De groeten...

• 28 Februari 2009 - 11:16

Karen En Rob Ponne:

Hallo Anco en Tineke, Nadat wij gisteren de "Zeilen" in de bus kregen en deze lekker onderuit gezakt op de bank aan het lezen waren, kwamen wij ineens bij een artikel over de ARC en wie zien wij daar: JULLIE!!!
    Wat ontzettend leuk. Zijn inmiddels halverwege alle berichten op de website en genieten van jullie verhalen en foto's.
    We zullen jullie zeker blijven volgen en hopen dat jullie een geweldige tijd hebben aan de overkant. Heel veel groetjes en liefs, Karen en Rob