Het eiland - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu Het eiland - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

Het eiland

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

28 December 2008 | St. Lucia, Castries

In het kort iets over deze eilanden….
De Windward Islands Dominica, St. Lucia, St. Vincent en Grenada zijn een rij reusachtige , groene vlekken, met aan één kant de Caribische Zee en aan de andere kant de Atlantische Oceaan, die de regen levert voor de bossen op de hoge bergtoppen. Drie van de vier eilanden hebben een actieve soufrière, een zwavelspuwende vulkaan die gemiddeld elke honderd jaar tot uitbarsting komt. De eilanden zijn bijzonder vruchtbaar, er worden bananen, kokosnoten en specerijen voor de export verbouwd en de boeren hebben hun handen vol aan het in toom houden van het regenwoud. De vroegste bewoners van de eilanden waren de Arawaks, indiaanse boeren en vissers. Officieel is de voertaal er al 200 jaar Engels. De eilanden kregen rond 1965 individueel zelfbestuur en eind jaren zeventig volledige onafhankelijkheid. Ze zijn nu lid van het Britse Gemenebest.
We hebben nu twee weken doorgebracht in de haven van St. Lucia en vonden het tijd worden iets van het eiland te gaan bekijken. En geloof ons, de wereld buiten de beveiligde marina ziet er anders uit. Met Erik en Gazalli, kinderen en opa en oma van de Saeftinghe heeft John, onze taxichauffeur, ons afgelopen woensdag via een prachtige kronkelweg langs de Caribische kust naar Soufrière gereden. Hier bevindt zich de enige drive invulkaan ter wereld. In het midden van de 3 ha grote vulkaan borrelen in een maanlandschap de modderpoelen. Hier hebben de meesten van ons ook nog gezwommen in een stinkend, warm bad. Onderweg naar Soufrière vanaf een hoger gelegen koffietentje Marigot Bay bewonderd. Marigot Bay is een idyllisch klein orkaangat omgeven door steile, beboste heuvels en zeer geliefd bij zeilers. We laten er nog zeker een keer ons anker vallen. Na Marigot ligt Anse la Raye, een pittoresk West Indisch vissersdorpje. Langs de smalle straatjes staan door de zon gebleekte houten huisjes met fraaie “peperkoek” versiering en aan de waterkant liggen een paar uit gombomen gehouwen boten. Dat klinkt romantisch, wij vonden het arm en voelden ons er ook niet echt veilig. Maar dat komt misschien ook wel omdat we de cultuur niet kennen en nog moeten wennen.
Via Canaries loopt de weg omlaag tot zeeniveau en klimt dan weer omhoog door het regenwoud. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht op de Pitons kunnen hebben, helaas was het mistig en waren alleen de contouren zichtbaar. Geen mooie foto´s dus. John vertelde ons onderweg dat de werkeloosheid op het eiland enorm groot is. Een groot deel van de bevolking leeft van de bananenexport of het toerisme. Maar dat laatste is alleen van december tot en met april. Daarna begrepen we ook beter waarom de door ons gefotografeerde visser op het strand bij zijn boot ons hardnekkig om geld bleef vragen.
We zijn het er toch wel over eens dat kerst voor ons betekent, kou, sneeuw, familie, grote kerstboom. In de warmte kerst vieren is heel bijzonder, zeker met uitzicht op de Caribische zee, en als we volgend jaar weer kerst vieren in de kou zullen we zeker regelmatig tegen elkaar zeggen, weet je nog, vorig jaar….. Met alle Nederlandse gezinnen, Seawalk, Saeftinghe, Samba en vrienden en de engelse gezinnen van de Nutmeg en de Seraphim van een kerstlunch genoten bij een resort aan het strand. Daarna mochten we gebruik maken van het zwembad en hebben we genoten van heerlijke cocktails. Tweede kerstdag geklust, de motor een kleine beurt en de was gedaan en ´s avonds met de Saeftinghe bij een restaurantje in de haven gegeten.
Sinds deze week kunnen we skypen en hebben we oma Anje op haar verjaardag verrast met een lang telefoongesprek. Ook haar computer is inmiddels uitgerust met Skype. Telefoneren van Skype tot skype kost niets en op deze wijze komt het thuisfront iets dichterbij.
Deze week ook al twee keer met zus Tea in Groningen kunnen bellen.
Morgen zoeken we het water weer op en gaan we in een baai voor anker om daarna koers te zetten naar Bequai, het grootste eiland van de Grenadinen, waar we met nog heel veel andere schepen oud en nieuw vieren.
Voor de laatste keer vanuit St.Lucia wensen we jullie allemaal een fantastische jaarwisseling, die van ons is iets later, en willen we iedereen bedanken voor de leuke reacties in 2008.

• 28 December 2008 - 08:41

Petra:

Lieve Familie,

Dat beeld van grote armoede herkennen we wel. Daar zal je nog meer van tegen komen vooral op Dominica en St. Vincent. Ben benieuwd of daar nog steeds de schepen op het strand liggen van een orkaan heel lang geleden omdat ze geen geld hebben ze weg te halen. Dat is de keerzijde van de Carieb. Wij hebben er vaak een heel luxe beeld van maar de eigen inwoners kennen weinig luxe. Bequia zal jullie zeker goed bevallen. Wij denken nog met weemoed terug aan ons tripje naar Bequia dat slechts één dag duurde maar het echte caraibisch gevoel opleverde, incl. dolfijnen. We zullen daar aan denken met Oud&Nieuw en aan jullie natuurlijk. Maak er wat moois van in 2009!!!

• 28 December 2008 - 09:20

Chantal Van Den Dam:

wat een mooie foto's weer. heel apaert om te zien dat er zoveel verschillen zijn over de hle wereld. en als ik dan op de foro's zie hoe somige mensen moeten leven dan denk ik wat hebben wij het hier toch. en toch kunnen wij nederlanders flink klagen meer dan mensen die in armoede leven. ik heb echt respect voor die mensen. het moet echt heel bijzonder zijn om dit allemaal te zien mar zal vast ook niet altijd makkelijk zijn.maar het is wel iets voor het leven je zal het altijd bij je dragen.ooit ga ik ook reizen. ik ga niet de hele wereld iver. ov missachien ook wel dat weeet ik niet. maar ik zeker wat meer zien van andere landen en culturen.dat vind ik echt fasinerend.maar goed dit berichtje word weer lekker lang. leuk dat jullie nu via skype contact kunnen houden. ik hoor er veel mensen over schijnt erg handig te zijn. ik ga nu weer snel verder. ik dachgt vakantie te hebben maar helaas ik heb het tot nu toe nog altijd erg druk.nog 4 weekjes en dan mag ik weer lekker op stage en zal de rust weer wederkeren. hoop ik.
    ik wens jullie een hele goede jaarwisseling. hebben jullie eigenlijk tegelijk met ons 2009 of hebbben jullie het eerder of later? maaakt ook niet uit. maakt er wat moois van en tot horens maar weer

knuffel en kusjes
    chantal

• 28 December 2008 - 13:42

De Bosschertjes:

Hallo familie, leuke info allemaal weer en mooie plaatjes. Kerst in de zon lijkt me inderdaad heel apart. Onze kerstdagen hebben we bij de families in het hoge noorden doorgebracht en waren weer gezellig. Op de terugweg naar Almere hebben we schaatsen voor de jongens gekocht. Het ziet er nu toch echt naar uit dat we ergens deze week kunnen schaatsen. Dichtbij huis is het Kromslootpark waar we dan heerlijk kunnen toeren. Jullie varen weer met een aantal boten verder begrijp ik. Gezellig met een groepje bekenden oud & nieuw vieren! We wensen jullie alvast een spetterende jaarwisseling en veel geluk, gezondheid en vaarplezier voor 2009 gewenst!
    Rolf, Trea, Mathijs & Ivo

• 28 December 2008 - 16:02

Lisette:

Hallo Familie,

Leuk verhaal met prachtige foto's. Het is zeker raar om kerst en oud en nieuw in zonnige oorden te vieren. Wij hebben een aantal jaren geleden(Ilse was er nog niet en Roy was net 2 jaar)kerst en oud en nieuw gevierd in Oman bij vrienden. Buiten stond de kerstboom met allemaal pakjes eronder, 3 gangen diner werd buiten heerlijk in korte broek opgegeten.Oliebollenmix vanuit Nederland meegenomen en wederom in korte broek gebakken.Met een hele groep mensen oud en nieuw gevierd met natuurlijk vuurwerk op het strand en dat was wel heel speciaal. Maar het gevoel wat jullie hebben inzake de kerst dat herken ik heel erg goed. Lieve mensen geniet lekker verder en maak er een fantastische jaarwisseling van, ééntje om nooit meer te vergeten !!!

• 28 December 2008 - 22:01

Fam.Zaadnoordijk:

Wat een reis! Ervaringen om nooit meer te vergeten. Wij wensen jullie vanuit een heel koud nederland (het vriest hier), alvast een geweldige jaarwisseling en een goed begin van 2009! Veel groeten Robbert, Anne, Jelle en Lieke
    P.S. Robbert wil nog steeds de oversteek naar de Azoren, met jullie gaan maken. Hij mailt nog om e.e.a. af te spreken.

• 29 December 2008 - 16:00

Dick An Eeuwijk:

he Anco en family

WAT EEN ERVARING ZEG IK BLIJF JULLIE VOLGEN LEUKE VERHALEN IEDERE KEER ERG SPANNNEND ALLEMAAL.
    ALVAST DE BESTE WENSEN EN NOG VEEL VAAR PLEZIER HET AANKOMENDE JAAR.

GROETJES DICK

• 29 December 2008 - 22:12

Jan Reuvers:

Hallo Anco, fantastiche verhalen om jaloers van te worden zeker voor iemand die elke 2 jr naar de carib afreist om er te gaan wedstrijd zielen met 8 maatjes! Geniet er maar lekker van. Wij doen dat hier met de ijspret! JR

• 30 December 2008 - 11:45

Godelieve:

Hoi lieve zeeluitjes,
    ok wij hebben skype,dus ik ga me meteen melden.
    Wat zien jullie er allemaal gelukkig uit. Fijn te zien.Wij wensen jullie een een gelukkig en zeewaardig 2009!!!

• 30 December 2008 - 18:53

Vincent:

Hoi Luitjes,

Erg leuk jullie nog steeds te volgen. Die video's zijn erg leuk. Wat een armoe daar. Zijn de kinderen daar al een beetje aan gewend? Ik vond het nooit wennen. Hier geen warmte maar vrieskou en schaatsweer. Nederland weer eens in de ban van schaatsen op natuurijs. IJs is nog net niet dik genoeg op veel plaatsen maar er is hoop dat het met oud en nieuw wel kan. Tenminste als het nog een beetje blijft doorvriezen. Een elfstedentocht zit er niet in al weet je het nooit. Mail nog eens wat meer details over de opstappers waar jullie het in de vorige mail over hadden. Geniet van de reis en tot mails. Vincent

• 01 Januari 2009 - 15:27

HermanSophieMarieke:

Meilleurs voeux pour 2009!! Bonne année, bonne santé et encore plein de belles aventures.(Sophie)
    prettig nieuwjaar!
    bij ons in het landje Nederland, zijn alle sloten bevroren.
    Schaatsen, here I am!!
    voorop zijn ze op het ijs aan het voetballen en de honden rennen er ook al gelijk op!! (Marieke)

Groetjes,

Fam. Groen

ps: veel plezier in de carabian!! prachtig!! :) :) :) :)

• 01 Januari 2009 - 16:14

Fenna:

A happy new year voor jullie!! Dat 2009 mag brengen waar jullie op hopen.

Momenteel bevinden jullie in een heel andere realiteit, het verschil in welvaart tussen jullie en de inwoners is groot. Tegelijkertijd ben je je daardoor misschien meer bewust van waar het werkelijk om draait in het leven, voorbij wat het ego nodig heeft. Het gaat om het moment, om het contact met de ander, om zorg voor jezelf en elkaar. Niet tegenstaande dat het veel energie kost om beide realiteiten met elkaar te verenigen. Het is iets wat ik nog altijd niet begrijp: waarom zijn we met elkaar niet in staat een einde te maken aan armoede. Er is iets anders voor nodig dan geld schenken...

Maar goed, mijn realiteit bevindt zich momenteel in een sprookjesachtig bevroren landschap (al dooit het vandaag wel, maar de voorspelling is veelbelovend). Ik laveer tussen het vorstvrij houden van de waterleidingen op de boot en tussen schaatsen. Eergisteren was ik op de Oostvaardersplassen waar ik aan Anco dacht. De laagstaande zon, het riet en een geheel bevroren plas, heerlijk. Anco zal hier ook zijn rondje hebben geschaatst.

Ik heb de foto's bekeken, wat mij opviel is dat Lars (en Jort ook) op de foto in de vulkaan er vrij mager uit ziet. Is het de lichtinval, krijgt hij een atletische bouw of hebben jullie hulp nodig? Ik hoor het wel.

Geniet, wees bewust en have fun. Een hele goede tijd in de Carieb!

Fenna

• 01 Januari 2009 - 18:04

Sjan:

wij wensen jullie gezond en een gelukkig 2009 toe.
    hebben jullie ook vuurwerk afgestoken.

groetjes sjan en fam

• 01 Januari 2009 - 20:34

Chantal Van Den Dam:

lieve familie van geffen

vanuit almere wensen ik jullie een gelukkig nieuwjaar. een jaar vol met liefde,gezondheid en natuurlijk avonturen. dit ia ook het jaar dat de reis eindigt. zal best wel wennen zijn straks. maar dit is iets wat je nooi meervergeet. geniet er nog maar lekker van.voor je het weet is het voorbij en vaar je nederland weer binnen. ik hoop snel weer wat te horen ik hou echt van de lange berichtjes mat jullie belevenissen.

knuffel
    xxx
    chantal

• 03 Januari 2009 - 09:36

Eveline:

Allereerst wensen wij jullie een heel gelukkig 2009. Ook willen wij jullie bedanken voor het cadeau voor Ciska. Die was er helemaal blij mee. Beter cadeau hadden jullie niet kunnen geven.Ze vond het wel jammer( en ik ook) dat Julia niet op d'r verjaardag erbij was. Wij wensen jullie heel veel plezier op de mooie zonnige eilanden. Geniet ervan. Ik ga nu verder met inpakken het huis is verkocht en moet er over 3 weken uit zijn. Helaas heb ik nog steeds geen woning en ben nog steeds druk opzoek, maar het zit helaas niet mee.
    Groetjes Eveline, Ciska en Roy

• 04 Januari 2009 - 11:25

Anita & Hans:

He kerstmenskes,

Ik heb na het zien van de foto's direct kontakt opgenomen met Stefaan en de HACCP en Safety standards naar jullie toe laten sturen,
    Stefaan en ik zullen dit eiland ook meenemen in de volgende audit. Het voordeel is dat Stefaan kan zeilen en ik het ook leuk doe als bootsjongen.
    Ik zag dat Tineke een nieuwe vriend heeft??? Meer vlees en goed doorbakken. Ik zou wel een afspraak maken met de tandarts. Jullie nieuwe stinkende badkamer vindt ik erg mooi. Het lijkt me ideaal om met vrienden in een buitenbad te kletsen onder het genot van een drankje. Alleen moet jij (ANCO) dan die kleine stinkertjes inhouden.

Het is ook leuk om te zien dat de uitverkoop op Marigot Bay is begonnen. Laat ons maar op een foto zien wat jullie gekocht hebben. Ik zag dat de dames ook een maatje extra hadden!!!!!

DE TIP: Beter twee dametjes voor de deur dan 10 op de boot.

In het mooie Helmond zijn we de Kerst en oud en Nieuw goed doorgekomen. Lekker eten en drank met mate.

Luitjes vanuit een een koud Helmond een gezond en gelukkig nieuwjaar.

Zeil en Haccp voorzichtig,
    wij denken aan jullie

Anita & Hans

PS: voor vertrek wel even kijken naar de waterspiegel.