Bevindingen van Berend - Reisverslag uit Basseterre, St. Kitts and Nevis van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu Bevindingen van Berend - Reisverslag uit Basseterre, St. Kitts and Nevis van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

Bevindingen van Berend

Door: Berend

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

11 Maart 2009 | St. Kitts and Nevis, Basseterre

Wanderer @ Antigua Maart 2009

Van een verstekeling:

300 jaar na Nelson hebben de van Geffentjes ‘Nelson’s Dock Yard’ op Antigua veroverd. Als de zon ondergaat, de toeristen zijn verdwenen, de havenmeester naar huis is, dan... is de Yard voor de hollandse kids. De van Geffentjes hebben hulptroepen van de Samba en de Hagar.

Een looppplank wordt eenvoudig omgetoverd tot een heuse 4 persoons schommel. (2 touwen over wat boomtakken, touwen om de loopplank, 1 kind mag aan het touw trekken en een beetje Efteling staat likkebaardend (schijnt rond 1700 een gebruik te zijn...) toe te kijken.
Voordat de zon ondergaat hebben we Captain Blackbeard (Anco die zich een paar dagen niet scheert) met het klussenlijstje. Dit lijstje is continu vol met belangrijke klussen. Anco kan er met de buurschepen overloos (dus niet op de oever maar aan boord met een koffie of een biertje) over praten. Goed advies is goud waard, dus eerst zoveel mogelijk advies inwinnen. Ik ben nu een aantal dagen aan boord en heb inderdaad met Anco een klusje besproken. Uiteraard bleef het bij analyseren, advies inwinnen want het klusje zal zeker tot en met IJmuiden (wat zeg ik, tot ver na Almere) op het lijstje blijven. (klusje is het accu vermogen nadat de acculader uitgaat: 12.6 Volt)

Er zijn echte klussen, die echt prioriteit 1 hebben. Vaak zijn dit klussen waarbij nieuw aangeschafte apparatuur naar de leverancier in Engeland moet. Anco is erg voortvarend (...ook wel doorvaren bij tegenwind: Van Dale, Groene boekje) met het losschroeven, demonteren, analyseren en advies inwinnen. Nu moet ik eerlijk zijn, die klussen zijn een onderdeel van het dagelijkse programma:

- Ontbijt (stipt om 0800)
- Les (Lars en Julia door Tineke)
- Lesje en Maatschappijleer (voor Jort door Anco)
o Maatschappijleer volgens de dikke van Dale is niet koffie drinken met jejongste zoon
- Boodschappen doen
- Lunch, warm eten (erg lekker!)
- Dan gaan de kids spelen, de pappa’s en de mama’s gaan bij de andere papa’s en mama’s advies inwinnen.
o Helaas is Sherry niet meer populair anders had het hier met containers naar toe gebracht kunnen worden
- De andere huishoud zaken (was, schoonmaak, email,website, ...)
- En... het verkennen van de omgeving met musea,wandelingen etc.

Ik ben erg onder de indruk van de regelmaat en discipline die tot en met de lunch wordt aangehouden. Daarna is speel- of party-time

Breaking news:
Een doorbraak: de windgenerator bleek na openschroeven een eenvoudig defect te hebben. Een piefje van een palletje was gebroken. Na het in elkaar zetten zou het ding het zo weer kunnen doen. Echter: een wind generator moet wel wind hebben om stroom te leveren. In de bakskist waar het nu ligt is het rendement nog lager dan een zonnepaneel bij nacht. Kortom: een nieuw klusje voor op het lijstje: de windgenerator moet weer op de paal.

Na een aantal dagen aan de kade op Antigua vertrekken we richting Jolly Harbour. Dit is een andere baai met wederom prachtige standen. Samen met de Samba en de Tyche hebben we een heus kampvuur met BBQ on the beach. Probeer het zelf voor te stellen: 2 BBQ’s met vlees, salades, gepofte aardappels en andere lekkere hapjes en (koude) drankjes op een schitterend strand. Eerst hout sprokkelen voor het kampvuur om ons warn te houden bij een temparatuur van slechts 26c... Oja, dat strand: 150 meter prachtig strand met een mooie branding helemaal voor ons zelf. (misschien op wat zandvliegen en krabben na...) Goed gezelschap en veel gelach, puur paradijs.

Zoals Anco graag zegt: ‘Het was weer een zware dag. Gaat het weer een beetje meneer Droge‘

Ik ben inmiddels terug in Nederland en heb een heerlijke week op de Wanderer achter de rug. Heerlijk die ‘deja vu’s’ (heb zelf ook een tijdje rond gevaren) en genieten van het goede leven.

Ik ben erg trots op wat en hoe jullie dit doen!

Gr. Berend

Ps. Na Antigua heb ik nog een dag meegevaren in de Heineken Regatta op de ‘Goeie Mie’ en samen met hen op het podium de 1e plaats gevierd.

• 11 Maart 2009 - 07:08

Petra:

Leuk dit verhaal. Geeft weer een hele ander beeld zo vanuit een andere invalshoek en moet er wel om lachen! Blijf ervan geieten want de foto's zijn jaloersmakend. Groeten uit Houten

• 11 Maart 2009 - 13:09

Johan, Ilonka En Kim:

wauw wat ziet het er prachtig uit daar,geweldig.
    groetjes liefs van ons.

• 13 Maart 2009 - 09:22

Marijke:

Elke keer geniet ik van de verhalen die geschreven worden ook de foto's zijn een genot om naar te kijken, ik verheug me op het volgende bericht en heb heel wat van jullie geleerd. Groetjes Marijke

• 13 Maart 2009 - 14:03

Ronald Duijtshoff:

Beste familie, wat ontzettend leuk om jullie avonturen zo mee te beleven. Het lijken mij geweldige ervaringen. Blijf volop genieten van wat jullie onderweg tegenkomen en meemaken. Take care!
    Ronald