2009 - Reisverslag uit Bequia, St. Vincent van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu 2009 - Reisverslag uit Bequia, St. Vincent van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

2009

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

05 Januari 2009 | St. Vincent, Bequia

St. Vincent en de Grenadinen

Vanuit Rodney Bay op St. Lucia zijn we op zondag naar Marigot Bay gevaren. In deze baai met z’n witte strand en palmen werd een groot gedeelte van de speelfilm Dr. Doolittle opgenomen. “s morgens werden we wakker met een turtle naast de boot. Vervolgens zijn we de volgende dag naar de Soufriere Bay gezeild. Voor Julia, Jort en mij waren dit weer onze eerste zeiltochtjes na 7 weken niet gevaren te hebben. Het voelde goed om weer op het water te zijn en de rust na 2 weken jachthaven te ervaren. We verlaten op dinsdag St. Lucia en varen naar St.Vincent.

St.Vincent ligt aan de kop van de Grenadinen en is uiterst vruchtbaar. Landbouw is op dit eiland de voornaamste bron van inkomsten. We hebben op dit eiland voor anker gelegen in Willilabou Bay waar een paar opnames zijn gemaakt voor de film Pirates of de Caribbean. Het huis van de commodore, een aantal huisjes en de steiger waar Captain Jack Sparrow aan land komt en zijn zeilbootje vervolgens zinkt zijn nog zichtbaar. Vanuit het dorp zijn we met Irene en Theo naar de waterval gewandeld en hebben in het zwembassin onder aan de waterval lekker onze haren gewassen. Op weg naar de waterval kwamen we onder andere een enorme nootmuskaatboom tegen waar we nootmuskaat geplukt hebben. Zoveel, dat we de eerste 20 jaar deze specerij en foelie zeker niet hoeven te kopen en de rest van de familie ook niet.

De volgende ochtend al vroeg het anker gelicht en om 10.30 uur varen we de baai van Bequia(spreek uit bekwee) binnen. We liggen niet alleen, met ons vieren hier nog zeker 200 andere schepen oud en nieuw. Samen met de Nutmeg, de Bombardino en de Senang vieren we de jaarwisseling op de Saeftinghe. Erik heeft zelfs oliebollen gebakken en er zijn pannenkoeken voor alle kinderen. We liggen vooraan in de baai en zijn om middernacht getuige van een enorm mooi vuurwerk dat door het eiland afgestoken wordt. Een nieuw jaar waarin terug gaan naar Nederland centraal zal staan.

De baai van Bequai wordt omringd door pastelkleurige houten huizen in gingerbreadstijl en heel veel restaurantjes. Aan de oostkust van het eiland ligt Paget Farm, de ankerplaats voor de walvisjagers. Van hieruit wordt gedurende de maanden februari en maart de walvisjacht georganiseerd. Aangezien dit nog op traditionele wijze gebeurt en er hoogstens 1 walvis per jaar wordt gevangen zijn de vissers vrijgesteld van het voor de hele wereld geldende verbod op de walvisjacht.

Gisteren hebben we het Old Hegg Turtle Sanctuary bezocht. We vonden het erg indrukwekkend te zien met wat voor een inzet en liefde de 70-jarige eigenaar voor de turtles zorgt. Eén op de 3000 baby schildpadjes weet het te reden tot volwassen exemplaar. Daarnaast vindt er nog steeds overbevissing op deze dieren plaats, zodat de populatie razendsnel slinkt. Een schildpad van minimaal 25 jaar is dan pas in staat eieren te leggen op het strand waar ze ooit geboren werd. Zodra ze uitkomen probeert hij de jongen te vangen om ze dan tot ze 5 jaar oud zijn op te laten groeien in veiligheid. Daarna brengt íe de turtle terug naar zee. Op deze manier neemt de babysterfte af van 1:25. De baby turtle leeft van kwallen, aangezien er hier vanwege het hoge zoutgehalte weinig kwallen leven voert hij de turtles tonijn. Tonijn uit blik wel te verstaan, omdat dit zacht is en lijkt op kwal . Tonijn is in de loop der jaren erg kostbaar geworden. De sanctuary krijgt niet zoals Lenie ’t Hart overheidssubsidie en is zijn enige bron van inkomsten de entree die de toerist betaalt. Hij vindt het erg belangrijk zijn verhaal met name aan kinderen te kunnen vertellen, begrijpelijk.

We hebben voor het eerst tijdens de reis de mand met medicijnen aangesproken voor onze Juul. Ze kreeg oorpijn na een aantal keren gezwommen te hebben in het zwembad in de jachthaven en dus hebben we haar uiteindelijk maar een antibioticakuur gegeven. Met het eindigen van de kuur is gelukkig ook de oorpijn over. Volgens Anco zou het water in het zwembad de CenterParcs normering niet hebben doorstaan.

Vandaag zondag, een luie dag, niet van boord geweest en na het ontbijt een duik genomen in het heldere, warme water. Met z’n vijven hebben we lekker gesnorkeld in de buurt van de boot. Geskyped en eindelijk ook de kerstcake gemaakt die we in Groningen bij Granny’s hadden gekocht en dus vergeten waren met kerst. Anco was druk een gevonden kokosnoot uit zijn bast te zagen. Nog een hele klus, maar daarna wel lekker kokosmelk drinken. Vandaag ook weer een eigenwijsje getrokken:"Ik ben wijs".

Morgen een dagje van dingen doen, gasfles laten vullen, boodschappen doen , de vuile was in de wasmachine in het dorp en koffie drinken bij het Gingerbread Hotel waar we een prachtig uitzicht hebben op de baai. Het plan is om dinsdag naar de Tobago Cays te zeilen en daar ons anker uit te gooien. Naar we begrepen hebben een van de indrukwekkendste snorkelplekken op aarde.

• 05 Januari 2009 - 07:02

Chantal Van Den Dam:

wat leuk om te lezen weer. en wat een leuke schildpadjes. en mooie witte stranden en zonneschijn. julie lopen nog gewoon ik korte broeken en bikini's hier vriest het 's nachts min 9. maar ik klaag niet hoor. we eindelijk eens echt winter. er kan geschaatst worden op natuurijs dus dat zegt wat.vandaag begint het weer school. de lettertuin heeft nog 2 extra dagen vrij maar ikke niet hoor. ik zit vandaag gewooon tot 5 uur op school. nog 3 weekjes en dan ga ik weer op sta dus nog effe volhouden. verder gaat het zijn gangtjein almere geloof ik. me moeder heeft het reuze naar haar zin bij centerparcs en heeft met al die feestdagen lange dagen gemaakt van 8 tot 5. helemaal gesloopt was ze bij thuis komst. met me vader gaat het ook goed hij heeft op het momont een beetje last van eenvastzittende hoest maar verder gaat het goed ook voor hem zal vandaag al het voetbal weer beginnen na 2 weken rust.maar goed dit word echt een lang berichtje of dat is het al eigenlijk dus ik ga stoppen bovendien moet ik ook zo weg.

knuffel en xxxjes
    chantal

• 05 Januari 2009 - 08:09

Petra:

Ik zeg (of zing) "Op een onbewoond eiland... drinkt met je billen bloot melk uit een kokosnoot, je wordt vanzelf groot" Dat is op dit moment een favouriet lied van Thijmen waarvoor ik de CD 25 jaar Kinderen voor Kinderen heb gekocht. Blijkt dus ook na 25 jaar nog steeds te werken en zo van toepassing op jullie!!! Geniet ervan... En al zoveel nutmeg terwijl nutmegisland (Granada) nog moet komen. Daar hebben ze ook nutmeg jam en nutmeg siroop voor op de pannekoeken. Wij vonden het na een aantal dagen een beetje teveel van het (nutmeg)goeie. Overigens onvoorstelbaar dat jullie liggen te snorkelen terwijl voor vandaag gevoelstemperatuur -10 is afgekondigd.

Groeten uit winters Houten

• 05 Januari 2009 - 09:29

Chantal De G:

Hi,

De beste wensen voor 2009!!! O wat ben ik jaloers op jullie. Wat is er mooier dan kerst & oud&nieuw in de caribbean te vieren!! Heerlijk en vooral als je weet dat het hier koud is!!
    Nou geniet lekker! Op 2 febr zit ik er net zo warmpjes bij als jullie op Curacao. Wat een vooruitzicht!

• 05 Januari 2009 - 12:16

Jannie:

GELUKKIG NIEUWJAAR!!! Vandaag weer met alles begonnen. School, werk en de avonturen van de Van Geffen familie lezen. Goed begin kan ik wel zeggen. Zoals de anderen ook al schreven, zo gek om jullie zo bloot te zien (hi hi Tineke) terwijl wij (met name vandaag)het erg koud hebben.... Vind het wel jammer dat het nu al moeilijk is om op nederlandse woorden te komen. Turtle is een schildpad (ha ha ha). Geef niet hoor. Alleen maar een goed teken dat jullie enorm genieten en volop ingaan op de cultuur en taal van de plaats waar jullie verblijven. We hebben blijkbaar even 'samen' genoten van de carib. Louis en ik hebben in de vakantie de film Pirates of the Caribean 3 gekeken.. Lieve schatten blijf genieten en tot jullie volgende verhaal.

Liefs,
    Louis, Jannie, Job en Claire xxx

• 05 Januari 2009 - 19:21

Roelien:

Lieve allemaal, wederom leuk om jullie verhaal te lezen! Mijn internet verbinding is weer gemaakt dus ik kan weer mailen!
    Leuke foto, hoor Tineke...! Hier gaat het vannacht misschien wel tot min 15 vriezen, dus geniet maar lekker in de warmte. Liefs van Roelien en kids.

• 13 Januari 2009 - 19:31

Marijn:

Lieve Lars,

Alvast gefeliciteerd met je tiende verjaardag (morgen)! Ik hoop dat het een leuke verjaardag wordt. Hoe ga je het vieren op de eilanden?

Groetjes, Marijn

Fenna & Jorrit

• 14 Januari 2009 - 11:43

Bé En Tineke:

Lieve Lars

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat een groot verschil met de temperatuur bij jullie of bij ons.
    Je hebt het al wel gehoord, wij hadden hier bevroren meren en kanalen. Er kon dan ook flink geschaatst worden. Maar nu is het hier weer mieserig weer.In Belgie en Nederland heerst een griep golf.Wij zijn daar nu het slachtoffer van. Wij wensen jou, Julia,Jort en pappa en mamma een hele fijne dag.
    Groetjes van oom Bé en tante Tineke.

• 14 Januari 2009 - 20:25

Jacky:

Lieve Lars,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Geniet ervan.
    Groetjes Jacky en de rest

• 16 Februari 2009 - 19:44

Annette Visser:

Ha familie van Geffen,
    Wat een mooie reis zijn jullie toch aan het maken. Even bijgelezen vanaf oud jaar. Geweldig leuk voor jullie en de kids dat er ook meer Nederlanders en buitenlanders natuurlijk) ook zo avontuurlijk zijn ingesteld als jullie! Geniet, geniet, geniet!! Zo'n reis komt nooit weer terug! groeten ook van Robert, Annette Visser