Tonijn... - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu Tonijn... - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Tineke & Anco Geffen - WaarBenJij.nu

Tonijn...

Door: Anco

Blijf op de hoogte en volg Tineke & Anco

01 Juni 2009 | Portugal, Lissabon

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje van ons vanuit de oceaan. Voor de kaartlezers is onze positie momenteel 42o 08'N 19o 45'W zo'n 400 Nm zuidwest van La Coruna aan de spaanse noordwestkust. We zijn inmiddels redelijk ingeslingerd al hoewel de katterigheid Lex nog wel parten speelt. Maar het gaat gelukkig met de dag beter.

We zijn nu met de vierde dag op zee bezig maar de walvissen hebben zich nog niet laten zien op wat fontijnen na die we aan de horizon gewaar werden. Dit in tegenstelling tot de dolfijnen die zich zo nu en dan ons een bezoekje brengen wat elke keer weer erg leuk is.

Verder zijn we in de ban van de gribfiles(computer berekeningen van de wind verwachting)en de weerkaarten. Elke nacht worden deze getrouw op gehaald via de ssb. De gribfiles via een mailtje en de weerkaarten via de weerzender Northwood UK of pinneberg van de duitse weerdienst. Vooral deze kaarten geven nog wel eens problemen omdat tijdens het binnenhalen af en toe het signaal weg valt wat resulteert in veel ruis, het lijkt dan op een oude zwartwit televisie zonder ontvangst. toch turen we dan of we nog de lijnen van een front of een lage druk gebied kunnen ontdekken. Je ziet het weer houdt ons bezig tijdens de trip.

Tot nog toe hebben we twee dagen moeten moteren vanwege te weinig wind die ook nog eens uit de verkeerde richting kwam, Maar gelukkig gisterenavond draaide de wind ten goede en nam toe tot zo'n 15 a'20 knopen(windkracht 4 tot 5) waar we nog steeds van profiteren en welke ons in de goede richting blaast met gemiddeld 7 Nm per uur.

Vanmorgen weer de hengel uit met de nieuwe lure en ja hoor beet! Iedereen op de been om de vis binnen te halen, en het is weer een mooie tonijn. na het binnen halen is hij meteen gefileerd. Tussen de middag al een heerlijke tonijn steek gegeten en met borrel heerlijke sashimi er bij. Dit was een welkome afwisseling want de dag begon grauw met druilerige regen. Maar gelukkig is het weer in de loop van de dag weer opgeknapt.

Terwijl ik dit schrijf staan de pannen weer op het vuur en ja je raad het al er staat tonijn op het menu.

Groeten namens ons allemaal,

Wietse

• 02 Juni 2009 - 09:11

Marian Duller:

He mannnen wat gaaf allemaal.Hoorde via mail van mirjam dat lex bij jou op de boot zit haha gaaf hoor.
    Helaas lex je kan niet bij patrick zijn 4e verjaardag zijn, maar als je terug bent nemen we wel een keer een borrel.
    Nog veel plezier en ik blijf jullie volgen kussiess van ons allemaal doeiii je zusje.(ook voor anco)

• 02 Juni 2009 - 21:11

Jacky:

Mmmmm..... versere tonijn dat jullie hebben kan niet. Ik lees dit 's-avonds om een uur of elf, altijd al een moment dat als ik nog niet op 1 oor lig, ik op moet passen niet naar een chipszak te grijpen, en het water loopt me in de mond. Lekkerrrrrrr.
    Lieve groeten,
    Jacky.

• 03 Juni 2009 - 14:18

Jannie:

Hallo mannen!
    Het eind is in zicht... nog even volhouden en blijven genieten. Het klinkt af en toe erg zwaar, maar de gezelligheid en teamgeest proef je door alles heen (beetje tonijn af en toe).
    Anco we wensen je alvast een hele fijne verjaardag toe. Een byzondere, op je boot met je vrienden en je oudste zoon, zonder Tineke, Julia en Jort. Maak er toch een hele gezellige dag van!!
    Nog een zeer goede vaart toegewenst en geniet van het weerzien van iedereen.
    Liefs van ons uit Hoofddorp
    Louis Jannie Job en Claire

• 03 Juni 2009 - 20:21

Fenna:

Lieve Anco,

Van harte gefeliciteerd met je 30e verjaardag (ik ben de tel kwijt..., maar je ziet er zo jong uit).

Heerlijk om te lezen dat het leven op zee je zo gewoon begint te worden, zelfs keiharde wind en een giga-gijp (waarschijnlijk?!) worden al normaal.

Een gezellige verjaardag met het hele zeilteam inclusief Lars (ook volledig ingeslingerd?). Neem een lekker toastje (met tonijn..) en een heerlijke borrel. Proost!!

Fenna

• 04 Juni 2009 - 09:31

Franciscus :

Middag Anco,

met ondertussen alweer zicht op het vaste land van de europeese unie zullen de laatste loodjes ( zeker met een groot deel weemoed ) wel de zwaarste zijn.
    Zowel voor jouw als de boot !!

Ik wens je een hele fijne verjaardag en de daarbij behorende levenswijsheden heb je de afgelopen maanden met zeker mogen verzamelen.

Groetjes uit Duitsland en de borrel zullen we zeker nahalen.
    Groet
    Franciscus

• 04 Juni 2009 - 16:11

Berend:

Anco: gefeliciteerd met je verjaardag!

• 05 Juni 2009 - 11:53

Marian Duller:

He Anco, als eerste gefeliciteerd met je verjaardag, ik heb gelezen dat je aardig verwend bent leuk hoor.
    Jammer dat de wind is gaan liggen en jullie nu moeten motoren.
    Maar dan heb je wel tijd om lekker je verjaardag te vieren, haha.
    Verder nog een fijne reis en de groetjes aan allemaal van ons Marian, Kim en Patrick doeiii.